Jak wzmocnić odporność?

 

Nie ma magicznych tabletek nie wzmocnienie odporności! Co nie zmienia faktu, że warto ją wzmacniać – a zmiany trzeba zacząć od talerza.

 

Na odporność organizmu ogromny wpływ ma zdrowy styl życia, w szczególności racjonalny i zbilansowany sposób odżywiania. Wskazane jest spożywanie produktów roślinnych, kwaśnych owoców, warzyw typu szparagi, cykoria oraz kiszonek. Z jednej strony dostarczają one organizmowi witamin, mikroelementów, z drugiej zawierają składniki probiotyczne i prebiotyczne, które wzmacniają florę bakteryjną. Nie od dziś wiadomo, że właśnie  jelita stanowią pierwsza barierę odporności. Tu znajdują się limfocyty. Prawidłowa flora bakteryjna, to nie tylko prawidłowa praca jelit. To także odporność. 

 

Czegoś nie może zabraknąć w twojej diecie, jeśli chcesz wzmocnić odporność?

 

Witamina D3

Witamin D3 jest gromadzona w tkance tłuszczowej organizmu i w sytuacji

zagrożenia jest uwalniana. Wiadomo, że duże dawki witaminy D3 przerywają stany

zapalne w organizmie, a jej niedobór, to nie tylko słabe kości i zęby. To przede

wszystkim obniżona odporność

Źródła:

węgorz, śledź, łosoś dziki, tuńczyk, sardynki, makrela, masło, żółtko jajka, ser żółty 

tran  

 

Omega 3

Niedobór niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych obniża odporność organizmu. Omega 3 buduję korę mózgową mózgu, błony komórkowe, potrzebny jest w siatkówce oka, wpływa na system krwionośny. Ich niedobór powoduje także spadek odporności.

Źródła:

Olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie, olej rzepakowy, łosoś, sardynki, śledź, makrela, pstrąg, tuńczyk

 

Witamina C

Ma działanie antywirusowe, aktywuje system immunologiczny, zwiększa odporność organizmu nawet w okresach wytężonego wysiłku fizycznego.

Źródła:

czerwona i zielona papryka, brukselka, kalafior, jarmuż, szpinak, truskawki, poziomki, czerwone porzeczki, cytryny, natka pietruszki, pomarańcze, pomidory, czerwona i biała kapusta

 

Witamina A

Wzmacnia barierę, która utrudnia dostęp do organizmu drobnoustrojom. Uwaga – witamina A należy do witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach.

Źródło:

masło, jajka, tran, nabiał, szpinak, papryka, pomidory, wiśnie, papryka, dzika róża

 

Witamina E 

Najważniejszy przeciwutleniacz w organizmie człowieka – rozpuszczalny w tłuszczach.

Źródło:

orzechy, oleje roślinne, sałata, morele, brzoskwinie, szpinak

 

Witamina B6

Witamina B6 odpowiada przede wszystkim za prawidłowy przebieg procesów metabolizmu w organizmie, a ponadto bierze udział w wytwarzaniu czerwonych płytek krwi.

Źródło: 

pełnoziarnista mąka, wątróbka, awokado, banany, ryby, orzechy włoskie, szpinak, ryby, wieprzowina, drób, gruszki, pomidory, ziemniaki, czosnek, kapusta, brokuły

 

Banan z mięsem- czyli kuchnia w Gwatemali

 3 tygodnie temu

Najdziwniejsze potrawy świata

 2 tygodnie temu